Stilte als weg naar het eigen middelpunt

“Kinderen willen stilte en hebben er behoefte aan. Stilte helpt kinderen en maakt ze sterker”, wist de bekende kinderarts en oprichter van de Montessorischolen al aan het begin van de 20e eeuw. Ze hield zich nadrukkelijk bezig met stilte en de betekenis daarvan voor de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.

Ruim 100 jaar later zetten wij ons daar met Even Stilte AUB ook nadrukkelijk voor in. Samen met de kernteamleden Inez van Oord, Geesje Stroo, Marleen Schmidt, Petra Speelman, Petra van der Storm en Jolanda Naaktgeboren verzorgen wij projecten, stiltewandelingen voor het team, studiedagen, gastlessen en workshop over de stilte. Wat dat doet met de kinderen in de klas? Lees dan vooral dit artikel dat onlangs verscheen. 

Yoga in de krant

"Yoga draait niet om een soepel lichaam, maar is onderdeel van een spiritueel pad", las ik afgelopen week in de krant. Een helder artikel van Alexandra van Ditmars, waarin onder andere Sharda Nandram, hoogleraar hindoe-spiritualiteit en samenleving aan de Vrije Universiteit Amsterdam aan het woord komt. "Yoga is een manier om je als mens optimaal te ontplooien. In die ontplooiing spelen lichaamshoudingen een rol, maar zijn ze geen doel op zichzelf. In Nederland, maar ook in andere westerse landen en in de ​Verenigde Staten, wordt nu een stukje uit yogafilosofie geknipt en gedaan alsof dat het hele verhaal is."

Lees hier het complete artikel.

Blog: Door het water

"Kijk nou!", riep ze uit en ik volgde haar blik naar buiten. Het was een regenachtige dag en voordat ik met de directeur van deze knusse basisschool om de tafel ging zitten om met elkaar een mooie invulling te maken voor een studiedag voor het team over de stilte, had ze me rondgeleid door de school. En terwijl ze ondertussen wat praatjes maakte met de kinderen, kreeg ik een goede indruk van de school. Aan de muur in de aula hingen prachtige schilderwerken die de kinderen met plaatselijke kunstenaars hadden gemaakt en op het podium stonden goudkleurige “koninklijke” stoelen die de directeur zelf op de kop had getikt bij de restyling van het plaatselijke gemeentehuis. Lees verder...

Nu ook online

Online een docentenopleiding volgen, leek me vorig jaar nog onmogelijk. Inmiddels hebben we met elkaar ervaren dat we ons ook online kunnen verbinden en het lesprogramma kunnen volgen. En dat het ook voordelen heeft. Lees hier de inzichten van Monique (na de eerste les van de online stilteopleiding)

De "R" in de klas 

Rust, reinheid en regelmaat. Kinderen varen er wel bij, thuis en op school. Maar er zijn nog meer R-en die je als leerkracht kunt inzetten voor een harmonische ontwikkeling van de kinderen. Marijke Sluijter (voormalig hoofdredacteur van het tijdschrift Educare, auteur van onder andere de boeken “Aanraken een levensbehoefte” en “Het grote Droedelboek”) is op woensdagavond 25 mei van 20.00 tot 21.00 uur te gast bij onze maandelijkse stilte-zoom en zal haar kennis en ervaring met jullie delen.

Heb je de stilte-zoom? Beluister dan onze podcast op Spotify: Even Stilte AUB. En wil je weten wie de volgende gast zal zijn? Meld je dan aan voor de agenda-update.

Anouk en Valerie op televisie

Al jaren volgen Anouk en Valerie (beiden 11 jaar) op de zaterdagmiddag yoga- en filosofielessen. Bij Omroep Pim vertellen ze er - ter gelegenheid van de week van de kinderfilosofie - enthousiast over. Over wat we zoal te overdenken hebben en wat het met ze doet. Bekijk hier het filmpje.

Helende Verhalen (podcast)

Even helemaal wegdromen, naar een andere wereld. De wereld van het ware, het goede en het schone. Ieder verhaal in de podcast Helende Verhalen is een reis naar binnen, waar je bijzondere avonturen kunt meemaken, tot mooie inzichten kunt komen of gewoon even lekker kunt ontspannen. De podcast is gratis te beluisteren op Spotify. Iedere maand vind je er een nieuw verhaal.

De moderne Socrates (blog)

“Mag ik je een vraag stellen?”, las ik in de Whatsapp. Het bericht was afkomstig van een voor mij compleet onbekende. Ik probeerde zijn profielfoto nader te bestuderen en zag een foto van een jongeman poserend in ontbloot bovenlijf en korte broek, zittend op wat leek een rots, en uitkijkend in de verte op een natuurgebied. Het was een wazige foto en wat me opviel was het contrast van licht (datgene waar hij naar uitkeek) en donker (de plek waar hij zat op de rots). Het maakte me nieuwsgierig en ik antwoordde: “Natuurlijk. Dat mag!” Lees verder..